Відкриті уроки




Розробка відкритого уроку

на тему:

" Загальна характеристика неметалічних елементів. Неметали як прості речовини. Явище алотропії. Значення озонового шару для життя організмів на Землі"

Розробила:
Ковалик Ольга Миколаївна
            викладач хімії ВПУ №24
        викладач вищої категорії
        викладач-методист





м. Заставна

Тема: Загальна характеристика неметалічних елементів. Неметали як прості речовини. Явище алотропії. Значення озонового шару для життя організмів на Землі.
Мета:
Навчальна: навчити учнів давати загальну характеристику неметалічним елементам; ознайомити з явищем алотропії; пояснити значення озонового шару для життя організмів на Землі;
Розвиваюча: розвивати вміння розрізняти елемент та просту речовину; вміння порівнювати і аналізувати; висловлювати судження та доводити свою точку зору
Виховна: виховувати бережливе ставлення до атмосфери Землі
Тип уроку: комбінований
Форми і методи роботи: індивідуальне опитування; розповідь викладача; повідомлення учнів (випереджувальні завдання); міні-конференція
Обладнання: періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва; мультимедійна презентація, опорні конспекти для учнів.
Очікуваний результат: учень
·         Розрізняє прості речовини та елементи;
·         Уміє дати характеристику хімічного елемента;
·         Аналізує положення неметалічних елементів у періодичній системі;
·         Порівнює будову атомів Карбону та Оксигену;
·         Характеризує алотропні видозміни Оксигену і Карбону;
·         Аналізує властивості кисню та озону;
·         Порівнює властивості кисню і озону;
·         Порівнює властивості графіту і алмазу;
·         Оцінює значення озонового шару для життя організмів на Землі.

ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1.      Як поділяють хімічні елементи? (На металічні і неметалічні)
2.      Чим вони відрізняються між собою? (Фізичними і хімічними властивостями, які зумовлені будовою їх атомів: у металів на зовнішньому електронному шарі міститься 1, 2 або 3 електрони)
3.      Як змінюється радіус атома в періоді? (зменшується із збільшенням відносної атомної маси хімічного елемента)
4.      Як змінюється радіус атома в групі? (збільшується із збільшенням відносної атомної маси хімічного елемента)
5.      Як змінюються металічні властивості хімічних елементів і їхніх сполук у періоді? (Послаблюються із збільшенням відносної атомної маси хімічного елемента)
6.       Як змінюються металічні властивості хімічних елементів і їхніх сполук у групі? (Посилюються із збільшенням відносної атомної маси хімічного елемента)
7.      Як змінюються неметалічні властивості хімічних елементів і їхніх сполук у періоді? (Посилюються  із збільшенням відносної атомної маси хімічного елемента)
8.      Як змінюються неметалічні властивості хімічних елементів і їхніх сполук у групі? (Послаблюються із збільшенням відносної атомної маси хімічного елемента)
9.      Назвіть самий активний неметалічний і металічний елементи.
10.  Як визначається значення валентності хімічного елементу? (Значення валентності хімічного елемента визначається кількістю спільних пар електронних пар, які утворює його атом з іншими атомами)
11.  Що  називається ступенем окиснення елемента? (Ступінь окиснення елемента – це умовний заряд його атома в речовині)
12.  Що таке електронегативність? Як вона змінюється в групах і періодах? (Величина, яка характеризує здатність атома притягувати електрони, називається електронегативністю. Здатність атомів неметалічних елементів приєднувати електрони або зміщувати їх у свій бік зростає у періоді зліва направо, а в групі – знизу догори)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Викладач. Перед вами "Чорний ящик". В ньому знаходяться речовини, назви яких ви повинні відгадати.
            Одну з цих речовин в давнину називали "жовчю бога Вулкана". Назва цієї речовини походить від санскритського "сіра", що означає "світло-жовта". Цю речовину використовують при виготовленні сірників. Що це за речовина? (Сірка)
            Друга речовина утворена хімічним елементом, назва якого означає "світлоносний". (Фосфор)
            Третьою речовиною граються маленькі діти і "випікають" з неї "торти". Ця речовина також застосовується у будівництві та у виробництві скла. (Пісок)
            Назва останньої речовини походить від грецького "графо", що означає "пишу". (Графіт).
Що об’єднує всі ці речовини? (Ці речовини утворені неметалічними елементами).
Утворені неметалічними елементами прості і складні речовини широко використовуються у різноманітних сферах людської діяльності. Наприклад, стержень простого олівця виготовлений з неметалу графіту, деякі деталі радіотехнічних приладів – з неметалу силіцію. Йод також належить до неметалів. Тільки це не рідина, як дехто помилково вважає, а темно-сірі кристали. Якщо їх розчинити у спирті, то утворюється бурий розчин, який використовують у медицині.
З невеликої кількості неметалічних елементів складається Всесвіт, і наша планета також. Подивіться довкола… Камінь, на якому ви стоїте, - це кремній, що складається з Силіцію та Оксигену. Повітря, яким ми дихаємо, - це суміш азоту, кисню і вуглекислого газу. Трава, кущі, дерева – це сполуки Карбону та Гідрогену. Океан – це знову Гідроген і Оксиген.
            Усі знають про високу вартість золота, срібла, платини та інших благородних металів. Але неметал алмаз значно дорожчий. Про значення неметалу кисню або води, що є сполукою двох неметалічних елементів годі і говорити. Адже без них неможливе життя на Землі.
(Повідомлення теми і мети уроку)
IV. Вивчення нового матеріалу
            Для неметалічних елементів більше характерна відмінність, ніж подібність. Але це не означає, що загальної оцінки неметалам не можна дати взагалі. Щоб виявити властивості, характерні для всіх неметалічних елементів, потрібно звернути увагу на їх розташування в періодичній системі.
            На сьогоднішній день в періодичній системі хімічних елементів міститься 110 елементів. Переважна більшість із них – металічні. Неметалічні елементи знаходяться у правій частині таблиці між металічними елементами та інертними газами. Їх зовсім небагато – 16 (H, B, C, O, N, F, Si, P, S, Cl, As, Se, Br, Te, J, At). Інколи до неметалічних елементів зараховують також інертні елементи: He, Ne, Ar, Kr, Xe, Rn. Але в атомах інертних елементів зовнішній електронний шар завершений, в той час як в атомах неметалічних елементів він близький до завершення.
            Ми будемо вивчати не всі елементи-неметали, а лише деякі з них, а саме: Оксиген, Карбон, Нітроген, а також сполуки, утворені цими хімічними елементами.
1.      Будова атома Оксигену
1)      Де розміщений Оксиген в періодичній системі? (Оксиген знаходиться в другому періоді, головній підгрупі VI групи періодичної системи, порядковий номер - 8)
2)      Скласти електронну і графічну формули атома Оксигену. (8О 1s22s22p4)
3)      Скільки неспарених електронів в атомі Оксигену? (2 неспарених електрони)
4)      Яке значення валентності характерне для Оксигену? (2)
5)      Скільки електронів не вистачає до завершення р-підрівня (2 електрони).
6)      Який ступінь окиснення повинен проявляти Оксиген в сполуках? (- 2)
Викладач. Дійсно, Оксиген у переважній більшості сполук проявляє ступінь окиснення – 2, винятком є сполука OF2, в якій Оксиген має ступінь окиснення + 2, і Н2О2, де ступінь окиснення дорівнює -1.
2.      Будова атома Карбону.
1)      Де розміщений Карбон в періодичній системі? (Карбон знаходиться в другому періоді, головній підгрупі ІV групи періодичної системи, порядковий номер - 6)
2)      Скласти електронну і графічну формули атома Карбону. (6О 1s22s22p2)
3)      Скільки неспарених електронів в атомі Карбону? (2 неспарених електрони)
4)      Яке значення валентності може мати атом Карбону? (2 і 4)
5)      Скільки електронів не вистачає до завершення р-підрівня (4 електрони).
6)      Який ступінь окиснення повинен проявляти Оксиген в сполуках? (+ 2)
Викладач. Але внаслідок переходу s-електрона на вільну р-орбіталь атом Карбону може проявляти валентність 4 та ступінь окиснення +4.
Висновок: Атоми неметалічних елементів мають на зовнішньому енергетичному рівні від 4 до 8 електронів і здатні приєднувати електрони, перетворюючись на аніони.
3.      Прості речовини – неметали.
Викладач. Хімічні елементи-неметали утворюють прості речовини – неметали. Ці прості речовини переважно мають молекулярну будову. Так, Гідроген утворює неметал водень – Н2, бром – неметал з одноіменною назвою бром Br2, Хлор - хлор Cl2. Інертні гази складаються з окремих атомів. Атомну будову мають силіцій та графіт.
За звичайних умов неметали – це гази (кисень, водень, азот, хлор, фтор), рідина (бром) та тверді речовини (сірка, вуглець, фосфор, йод та інші).
Для неметалів характерна крихкість, якщо вони перебувають в твердому стані, низка електропровідність і теплопровідність, низька здатність відбивати світло. Але є і винятки. Так, графіт має вищу електропровідність, ніж метал ртуть, а якщо його відполірувати, він блистить яскравіше, ніж метал свинець.
Як уже було сказано, кількість неметалічних елементів невелика. А чим же пояснити, що вони утворюють більше простих речовин, ніж металічні?
Атоми деяких неметалічних елементів можуть утворювати кілька простих речовин.
Явище, при якому атоми одного і того ж хімічного елементу утворюють кілька простих речовин, називається алотропією. Прості речовини, називаються алотропними формами (алотропними модифікаціями або алотропними видозмінами)
1.      Алотропія Оксигену.
Атоми Оксигену можуть утворювати дві прості речовини – кисень О2 і озон О3.
Чим зумовлена алотропія Оксигену (різною кількістю атомів в молекулі кисню і озону).
2.      Алотропія Карбону. Карбон утворює також кілька алотропних форм: найбільш вивченими є алмаз, графіт, карбін.
Викладач. Для вивчення властивостей алотропних видозмін Оксигену і Карбону ми об’єднаємося в дві групи. Користуючись таблицею і підручником перша група порівняє властивості кисню і озону, друга – алмазу, графіту і карбіну. (Користуються таблицями "Порівняльна характеристика алотропних видозмін Оксигену" та "Порівняльна характеристика алотропних видозмін Карбону")
Повідомлення учнів.
1.      Властивості кисню. Кисень – безбарвний газ, без смаку і запаху, малорозчинний у воді, густина кисню за н.у. становить 1,43 г/см3. При температурі -183  кисень зріджується і перетворюється на рідину блакитного кольору, а при температурі -218,8  твердне. Не отруйний, підтримує дихання і горіння.
Кисень може перетворюватися в озон, і, навпаки, озон може переходити в кисень:
О2 ↔ О3
2.      Властивості озону. У природі озон утворюється під час грози внаслідок електричних розрядів в атмосфері, або при окисненні смоли хвойних дерев. Озон і надає приємного свіжого запаху повітрю в хвойних лісах і після грози.
За звичайних умов озон – це газ блакитного кольору з характерним запахом, значно краще розчинний у воді, ніж кисень. Отруйний навіть в малих концентраціях, викликає подразнення слизових оболонок дихальних шляхів.
3.      Алмаз – найтвердіша в природі речовина. Алмаз має кристалічну будову, тугоплавкий, хімічно малоактивний, практично не проводить електричного струму, має атомну кристалічну гратку. У кристалі алмазу кожний атом Карбону сполучається міцними ковалентними зв’язками з чотирма сусідніми атомами, тому кристал алмазу ніби одна велетенська молекула. Такою будовою кристалів пояснюється виключна твердість алмазу. Завдяки твердості алмаз широко використовується при бурінні гірських порід, для виготовлення шліфувальних кругів.
4.      Графіт – кристалічна речовина, жирна на дотик, сірого або чорного кольору з металічним блиском. Кристалічна гратка – атомна. Структура графіту шарувата: атоми карбону розміщені шарами, що складаються з шестичленних кілець. Графі добре проводить електричний струм і тепло. Застосовують його для виготовлення електродів, олівців, а також як мастила при високих і низьких температурах.
5.      Карбін – речовина білого кольору. Відомі два різновиди карбіну, полії нова структура, яка побудована з ланцюгів атомів Карбону, сполучених між собою одинарними та потрійними зв’язками, які чергуються між собою; і полікумулен, який має лише подвійні зв’язки.
Викладач. Фулерени С60 і С70 – нова молекулярна форма існування Карбону в природі. Це дрібнокристалічні речовини, молекули яких являють собою порожні сфери. Наприклад, С60 – за формою нагадує футбольний м’яч, а С70 – м’яч для регбі.
Учень. У 1973 році радянські вчені Д.Бочвар і Є.Гальперн висловили думку про можливість існування молекул С20 і С80, обґрунтувавши її розрахунками. На жаль, тоді до цього прогнозу загалом поставилися скептично, вважаючи його плодом фантазії, і швидко забули. Згадали про цю подію лише в 1985 році, коли один з передбачених типів молекули був відкритий. Це зробили американські хіміки Роберт Керл, Річард Смоллі і англійський – Гарольд Крото, які працювали разом. Їм вдалося виявити в парі графіту молекули, які складаються з 60 і 70 атомів Карбону. Дослідження будови цих молекул показали, що вони мають форму сфер.
Кожен з інтернаціональної групи хіміків був палким шанувальником таланту видатного американського архітектора Бакмістера Фуллера. Тому вони назвали речовини фулеренами, за схожість молекул С60 і С70 зі спорудженою ним у Монреалі "Біосферою". За відкриття фулеренів Р.Керл, Р.Смоллі і Г.Крото були нагороджені Нобелівською премією у 1996 р.
Викладач. Піонерами в дослідженні об’єктів, які складаються лише з атомів Карбону, були і наші хіміки. У 1979 році український вчений Михайло Корнілов висловив думку про можливість існування карбоновмісних структур у вигляді циліндрів, які згодом були відкриті. Нині їх називають нанотрубками.
Ми розглянули властивості алотропних модифікацій Оксигену і Карбону. Крім цих двох елементів алотропія характерна і для інших неметалічних елементів. Так, фосфор існує у вигляді білого, червоного, чорного і фіолетового фосфору, Сульфур утворює моноклінну, ромбічну і пластичну сірку.
Закріплення.
1.      Де знаходяться неметалічні елементи в періодичній системі?
2.      Які алотропні модифікації має Оксиген?
3.      Які алотропні модифікації має Карбон?
Викладач. У природі процеси утворення і розкладу озону компенсують один одного. Проте останнім часом учені виявляють періодичне руйнування озонового шару, фіксують появу в атмосфері озонових "дірок". Яка ж біологічна роль озону? В чому значення озонового шару? Запрошуємо всіх на невелику конференцію, тема якої "Значення озонового шару для життя живих організмів на Землі". На конференції присутні представники екологічної служби, правознавці, науковці в галузі геологічних та хімічних наук. Надаємо слово доктору геологічних наук.
Доктор геологічних наук. Нашу атмосферу умовно розділено на шари:
·         Близький до поверхні шар – тропосферу;
·         Стратосферу
·         Мезосферу
·         Термосферу
«Озоновий шар» — це шар атмосферного озону над пограничним шаром планети (стратосфери) в межах якого концентрація молекул озону в середньому у 10 разів вища,ніж біля поверхні Землі. Основна маса озону перебуває на висоті від 10 до 50 км, а його максимум — на 18-26 км. Вміст озону в атмосфері менше за 0,0001%. Якби всю кількість озону зібрати за нормального тиску 760 мм рт. ст. і температури 273,15 К, то товщина цього шару склала б усього 2,5-3 мм. Але він відіграє надзвичайно важливу роль у забезпеченні життя на планеті: рослин, тварин, людей. Він відбиває смертоносні ультрафіолетові промені сонячного спектра, які здатні знищити все живе на Землі. Тому можна сказати, що озоновий шар – наш рятівник.
Викладач. До слова запрошуємо представника екологічної служби.
Представник екологічної служби. В останні десятиріччя ми спостерігаємо, що у зв’язку з господарською діяльністю людини цей природний вартовий раптом почав руйнуватися. Зменшення озонового шару – своєрідна "озонова дірка". Спочатку ці "діри" були далеко від місць проживання людей, десь за Полярним колом. Але невдовзі було виявлено різке потоншання озонового шару над Арктикою, включаючи північ Європи та Канади, Гренландію, Балтійське море, північні області Сибіру аж до Уралу та Байкалу. "Озонова дірка" виникла вже у 1997 р. та мала площу близько 30 млн. км2. Нічого подібного вчені раніше не спостерігали. Над Антарктидою також з’явилася схожа діра, яка потім збільшилася вдвічі, досягнувши площі 22 млн. км2. Вміст озону постійно зменшується, межі "озонової дірки" розширюються в бік Австралії, Південної Америки та Африки. Найбільших розмірів вона досягає у жовтні (арктична весна), а потім зменшується. Щодо причин утворення "озонових дір" є припущення, що вони виникають у результаті взаємодії оксидів Нітрогену та антропогенного Хлору з озоном.
Зниження вмісту озону в атмосфері загрожує зменшенням урожаїв, збільшенням шкідливих мутацій, зростанням захворювань на рак шкіри та катаракту очей.
Викладач. До слова запрошується доктор хімічних наук.
Доктор хімічних наук. Учені пояснюють утворення "озонових дір" збільшенням концентрації хлорину та інших шкідливих речовин, які утворюються у стратосфері внаслідок діяльності промислових об’єктів. Нині перелік речовин, що належать до озоноруйнівних, налічує близько 120 найменувань. Передусім, до цієї групи належать речовини, які називають холодоагентами, за допомогою яких працюють морозильні камери холодильників, кондиціонери та аерозольні балони. Потрапляючи у стратосферу, ці речовини ініціюють реакцію розкладання озону, при якому, наприклад, один атом Хлору руйнує до 1 млн молекул озону.
Викладач. Надаємо слово правознавцю.
Правознавець. Занепокоєння вчених призвело до того, що було прийнято Віденську конвенцію про охорону озонового шару і Монреальський протокол. Це угода, підписана 1987 року, згідно з якою більшість країн погодилась заборонити використання вуглеводневих сполук фтору та хлору (які раніше застосовували в охолоджувачах та спреях), а також інших шкідливих речовин, котрі негативно впливають на озоновий шар. Наразі вже знайдено замінники фреонам, які не мають у своєму складі атомів Хлору, а лише Флуор і Гідроген, а тому не завдають шкоди озоновому шару. Наша країна також поділяє занепокоєність світової громадськості щодо збереження озонового шару. Кабінет Міністрів України затвердив програму зі скорочення виробництва і використання озоноруйнівних речовин.
Викладач. Слова просить доктор хімічних наук.
Доктор хімічних наук. Але це лише один бік проблеми. Якщо у стратосфері спостерігається зменшення озону, то у приземній тропосфері відбувається його підвищений синтез, особливо в загазованій атмосфері міст. При високій концентрації озон є надзвичайно сильним окисником, який за своєю токсичністю перевершує ціанисту кислоту або чадний газ. При підвищених концентраціях озону в повітрі починають гинути модрини, сосни та інші рослини, зокрема злакові – жито, ячмінь, пшениця. За останні 100 років його концентрація збільшилася у 2-3 рази. Надмірні дози озону є дуже небезпечними, оскільки він подразнює і вражає дихальні шляхи, посилює серцеві недуги. В Європі за концентрацією приземного озону спостерігають понад 200 спеціалізованих станцій. Приблизно стільки ж їх знаходиться і в США, є вони і в Аргентині, Чілі та інших країнах.
Викладач. Отже, проблема озону має два аспекти: його присутність у стратосфері є вкрай важливою для збереження життя на Землі, оді, як його підвищена кількість у повітряному приземному шарі негативно впливає на біологічні особливості живих організмів. Для підведення підсумків надамо слово доктору геологічних наук.
Доктор геологічних наук. Одну частину проблеми, можливо, вдасться вирішити. Американські вчені нині надали переконливі докази, що озоновий шар Землі поступово відновлюється. Дослідники, вивчаючи дані останніх десятиріч, зібрані за допомогою супутників і трьох установок на Землі, з’ясували, що у верхніх шарах стратосфери темпи руйнування озонового шару помітно знижуються. Тому вчені припускають, що у найближчі кілька  років процес його руйнування припиниться повністю.
Викладач. Отже, чи “видужає” наша планета? Зараз ми знаємо, що за останні кілька років значно зменшилась інтенсивність ультрафіолетового випромінювання: озоновий прошарок над Європою збільшився, а  сонячне випромінювання стало менш агресивним.
Доктор геологічних наук. Вже понад 20 років так звані вуглеводневі сполуки фтору та хлору заборонено, і це має певні позитивні результати, які підтверджують науковці. Група вчених провела дослідження у Європі, Канаді та Японії, під час якого було виміряно інтенсивність ультрафіолетового випромінювання, і довела, що за останні кілька років воно значно зменшилося.
Під час дослідів фахівці намагалися враховувати інші фактори, котрі впливають на випромінювання. Вони довели, що людська діяльність не лише впливає на озоновий шар, але й що цей вплив — найбільший. Окрім того, такі природні катаклізми, як, наприклад, виверження вулкану Пінатубо на Філіппінах в 1990-х рр., завдали значної шкоди озоновому шару. Це добра новина. Разом з тим є і погана новина.
Як тільки озонова діра зменшується в одній частині планети, в іншій — захисний шар озону стає тоншим. Кілька десятиліть вчені спостерігають за озоновою дірою, яка вже є над Антарктикою, а минулого року виявили озонову діру над Арктикою, розмір якої разів у п’ять більший за площу Німеччини. Було з'ясовано, що в цій частині земної кулі захисній шар озону на висоті від 18 до 20 км зменшився приблизно на 80 %. Експерти вважають, що збільшення озонової діри над Арктикою може мати погані наслідки.
Правознавець. Спеціалісти пов’язують відновлення озонового шару Землі з успішним виконанням Монреальської угоди. Отже, обговорення глобальних екологічних проблем на міжнародному рівні має свої позитивні наслідки. Ще хочу нагадати, що 19 грудня 1994 року Генеральна Асамблея ООН проголосила 16 вересня Міжнародним днем захисту озонового шару. Цей день відзначається з 1995 року в пам'ять про день підписання Монреальського протоколу.
Викладач. Хочеться вірити, що людство не лише відновить озоновий шар, а й подолає загальне забруднення атмосфери і біосфери пилом, газами, автомобільними викидами, різними токсичними речовинами, які сприяють збільшенню озону в повітрі, яким ми дихаємо. Діяльність людини все-таки піддається контролю.
V. Закріплення нового матеріалу
Виконання тестового завдання.
1. Чого більше в природі – неметалічних елементів чи неметалів?
2. Що таке алотропія?
3. Що таке неметали?
4. Скільки неметалічних елементів відомо?
5. Де знаходиться озоновий шар?
VI. Підсумки уроку.
1.      Неметалічні елементи більш поширені за неметалічні.
2.      Атоми неметалічних елементів мають на зовнішньому енергетичному рівні від 4 до 8 електронів і здатні приєднувати електрони, перетворюючись на аніони.
3.      Значення валентності неметалічного елемента визначається кількістю спільних пар електронних пар, що взяли участь в утворенні ковалентних зв’язків з іншими атомами
4.      Ступені окиснення неметалічних елементів у сполуках можуть бути від’ємними або додатніми числами.
5.      Деякі неметалічні елементи утворюють по кілька простих речовин. Таке явище називають алотропією.
6.      Неметали мають атомну або молекулярну будову. Для них характерні невисокі температури плавлення і кипіння, не здатність проводити електричний струм.
VII. Оцінювання.
VIII. Домашнє завдання. Вивчити §1-2 с. 6-16. Заповнити таблицю "Загальна характеристика неметалічних елементів". Виконати тестове завдання.

Домашнє завдання. Вивчити §1-2 с. 6-16. Заповнити таблицю "Загальна характеристика неметалічних елементів".
Дати визначення термінів:
Алотропія –
Алотропна форма –
Електронегативність –
Валентність –
Ступінь окиснення -
Тестове завдання
1.       Позначте формулу речовини, що є алотропною видозміною Оксигену:
А) О       Б) Н2     В) О3   Г) О4
2.       Позначте назву речовини, що є алотропною видозміною Карбону:
А) карбон (IV) оксид       Б) карбон (ІІ) оксид     В) вуглець   Г) графіт
3.       Позначте назву явища, коли один хімічний елемент утворює кілька простих речовин:
А) адсорбція       Б) алотропія     В) алхімія   Г) каталіз
4.       Позначте кількість атомів у молекулі кисню:
А) один       Б) два     В) три   Г) чотири
5.       Позначте назву найтвердішої алотропної видозміни Карбону:
А) карбін       Б) алмаз     В) графіт    Г) вуглець
6.       Позначте фізичні властивості кисню:
А) легший за повітря       Б) важчий за повітря     В) отруйний   Г) розчинний у воді
7.       Позначте фізичні властивості алмазу:
А) не має кольору       Б) проводить електричний струм     В) тверда речовина   Г) має металічний блиск
8.       У яких твердженнях ідеться про галогени, як хімічні елементи – про галогени як прості речовини?
А) усі галогени забарвлені       Б) галогени входять до складу сполук, загальна назва яких - галогеніди     В) галогени – активні неметали 
 Г) електронегативність галогенів досить висока
9.       У яких твердженнях ідеться про галогени, як прості речовини?
А) усі галогени забарвлені       Б) галогени входять до складу сполук, загальна назва яких - галогеніди     В) галогени – активні неметали 
 Г) електронегативність галогенів досить висока


Загальна характеристика неметалічних елементів
Елемент
Сим-вол
Відносна атомна маса
Валентність у сполуках
Проста речовина
Місце у періодичній системі
Фор-мула
Назва
Гідроген
H
1
I
H2
водень
І період, І група
Оксиген
O
16
II
O2, O3
кисень
озон

Карбон
C
12
II, IV
C
вуглець

Силіцій
Si
28
IV
Si
кремній

Нітроген
N
14
I,II, III,IV,V
N2
азот

Хлор
Cl
35,5
I, III, V, VII
Cl2
хлор

Флуор
F
19
I
F2
фтор

Бром
Br
80
I, III, V, VII
Br2
бром

Йод
J
127
I, III, V, VII
J2
йод

Бор
B
11
III
B
бор

Фосфор
P
31
III, V
P
фосфор

Сульфур
S
32
II, IV, VI
S
сірка

Арсен
As


As
миш’як

Селен
Se


Se
селен

Телур
Te


Te
телур

Астат
At


At
астат


Робоча картка учня
Тема: Загальна характеристика неметалічних елементів. Неметали як прості речовини. Явище алотропії. Значення озонового шару для життя організмів на Землі.
Неметалічні елементи знаходяться у правій частині таблиці вище лінії бор – астат в головних підгрупах III, IV, V, VI, VII та VIII груп. Їх зовсім небагато – 16 (H, B, C, O, N, F, Si, P, S, Cl, As, Se, Br, Te, J, At). Інколи до неметалічних елементів зараховують також інертні елементи: He, Ne, Ar, Kr, Xe, Rn.
Атоми неметалічних елементів мають на зовнішньому енергетичному рівні від 4 до 8 електронів і здатні приєднувати електрони, перетворюючись на аніони.
Явище, при якому атоми одного і того ж хімічного елементу утворюють кілька простих речовин, називається алотропією. Прості речовини, називаються алотропними формами (алотропними модифікаціями або алотропними видозмінами)
Алотропні видозміни Оксигену – кисень і озон.
Алотропні видозміни Карбону – алмаз, графіт, карбін, фулерени і нанотрубки.
Причини алотропії: різна кількість атомів в молекулі речовини або різна структура кристалів.
Порівняльна характеристика алотропних видозмін Оксигену
Параметри
Кисень
Озон
Склад молекули
О2
О3
Агрегатний стан
газ
Газ
Молекулярна маса
32 г/моль
48 г/моль
Фізичні властивості
Важчий за повітря, без запаху та кольору, розчиняється у воді (у 100 об’ємах води при 20  - 3 об’єми кисню)
Важчий за повітря, має різкий специфічний запах, синього кольору, розчиняється у воді (у 100 об’ємах води при 20  - 49 об’ємів озону)
Реакційна здатність
висока
дуже висока
Фізіологічна дія
неотруйний
дуже отруйний
Порівняльна характеристика алотропних видозмін Карбону
Параметри
Алмаз
Графіт
Карбін
Агрегатний стан
Тверда речовина
Тверда речовина
Тверда речовина
Склад речовини
Кристали з Карбону
Кристали з Карбону
Аморфна речовина
Кристалічна гратка
Атомна, атоми розміщені на однаковій відстані один від одного
Атомна, з шаруватою структурою
Довгі ланцюжки з атомів Карбону
Фізичні властивості
Найтвердіший, без кольору, не проводить електричного струму
Сірого кольору з металічним блиском, електропровідний, м’який, легко розшаровується
Напівпровідник, білого кольору
Реакційна здатність
Малоактивний
Активний
Інертний

Висновки
1.      Неметалічні елементи більш поширені за неметалічні.
2.      Атоми неметалічних елементів мають на зовнішньому енергетичному рівні від 4 до 8 електронів і здатні приєднувати електрони, перетворюючись на аніони.
3.      Значення валентності неметалічного елемента визначається кількістю спільних пар електронних пар, що взяли участь в утворенні ковалентних зв’язків з іншими атомами
4.      Ступені окиснення неметалічних елементів у сполуках можуть бути від’ємними або додатніми числами.
5.      Деякі неметалічні елементи утворюють по кілька простих речовин. Таке явище називають алотропією.
6.      Неметали мають атомну або молекулярну будову. Для них характерні невисокі температури плавлення і кипіння, не здатність проводити електричний струм.



Коментарі

Популярні дописи з цього блогу